کی رییس جمهور آینده خواهد بود؟
بست باستان بست باستان

 

 

 

 

30.05.2012

 

بر اساس یک نظرسنجی که در ولایات مختلف کشور از سوی خبرگزاری بست باستان انجام شد، اکثریت مردم خواستار برگزاری انتخابات پیش از خروج نیروهای خارجی شدند. سؤالات مطرح شده در نظرخواهی اختصاصی بست باستان که از ولایات خوست، بدخشان، بغلان و کابل انجام شد، عبارتند از این ‌که به کدام یک از نامزد های احتمالی ریاست جمهوری رأی می ‌دهید و انتخابات ریاست جمهوری بهتر است پیش از خروج نیرو های خارجی از کشور برگزار شود یا پس از خروج آن‌ها؟


در این نظرسنجی که از چهارصد نفر از گروه‌ های سنی مختلف و از اقوام مختلف صورت گرفت، 55.6 درصد مردم خواستار برگزاری انتخابات پیش از خروج نیروهای خارجی شده و 44.4 درصد باقی مانده هم خواستار برگزاری انتخابات در سال 2014 شدند. لیست نامزد های احتمالی که به اساس گزارش‌های نشر شده، از سوی خبرگزاری بست باستان، ترتیب شده بود، عبارتند از قیوم کرزی، زلمی خلیلزاد، علی احمد جلالی، اشرف غنی احمدزی، حنیف اتمر، فاروق وردگ، فوزیه کوفی و امرالله صالح.


در نتیجۀ این نظرسنجی اشرف غنی احمد زی 18.9 درصد، امرالله صالح 15.8 درصد، قیوم کرزی چهارده درصد، علی احمد جلالی 9.7 درصد، فاروق وردگ 9.1 درصد، زلمی خلیلزاد 8.3 درصد، فوزیه کوفی 8.3 درصد، حنیف اتمر 8.1 درصد آرای مشمولین این نظر خواهی را از آن خود کردند. در این نظرسنجی اشرف غنی احمد زی با 18.9 درصد آرا بیشترین رأی را از آن خود کرده است.


گفتنی است که اشرف غنی احمدزی پس از ناکامی در انتخابات دور گذشتۀ ریاست جمهوری، به ادارۀ کرزی پیوست و اکنون ریاست برنامۀ انتقال مسؤولیت‌های امنیتی را برعهده دارد. او در انتخابات دور گذشتۀ ریاست جمهوری، پس از حامد کرزی، داکتر عبدالله عبدالله و داکتر رمضان بشردوست در مقام چهارم قرار گرفت. در نظرخواهی خبرگزاری بست باستان 7.8 درصد مشمولین به دلایلی چون نبود شفافیت در انتخابات و نبود نامزد مورد نظرشان در میان این افراد، به انتخاب هیچ کدام رأی دادند.

 

حبیب الله 22 ساله که از قوم هزاره و از ولایت کابل است، به شفافیت انتخابات اعتقادی ندارد و می‌ گوید: «نامزدها بر اساس آرای مردم انتخاب نمی ‌شوند و شفافیت در انتخابات وجود ندارد.» عبدالصبور 35 ساله از قوم تاجیک و از ولایت بدخشان، در این نظرخواهی به هیچ کدام رأی داده و گفته است که نامزد مورد نظرش در این لیست نیست. از این نظرسنجی می توان نتیجه گرفت که قوم گرایی در رأی دادن مشمولین نقش بسیار کمی داشته است و مردم بر اساس صلاحیت و توانایی افراد به نامزد مورد نظرشان رأی می‌دهند.


محمد تقی رحیمی 22 ساله از ولایت کابل که از قوم هزاره است، اشرف غنی احمد زی را نامزد مورد نظر خود دانسته و گفت: «من هرگز از روی قومیت رأی نمی‌دهم و به هر کس که شایسته تر باشد رأی می‌دهم.» خالد از باشنده‌گان ولایت بغلان بیست سال دارد و از قوم تاجیک است. او فاروق وردگ را نامزد مورد نظر خود دانسته و به انتخاب نامزد مورد علاقه، به اساس قومیت اعتقادی ندارد. شفیق جان 26 ساله از قوم پشتون و از ولایت خوست در این لیست احتمالی نامزدان ریاست جمهوری به فوزیه کوفی رأی داده است.


رییس جمهور کرزی اخیرآ اعلام کرد که بحث‌هایی روی تغییر تاریخ انتخابات جریان دارد و ممکن که انتخابات یک سال پیش برگزار گردد زیرا زمان انتخابات به اساس قانون با خروج نیروهای خارجی از افغانستان هم زمان گردیده است. اما اپوزیسیون حکومت این کار را غیرقانونی خوانده و تأکید کردند که این یک حیله برای داشتن انتخابات به نفع حامد کرزی است و تنها آن‌ ها به یک شرط یعنی استعفای پیش از وقت رییس جمهور، تغییر تاریخ انتخابات را خواهند پذیرفت. تعیین اعضای کمیسیون انتخابات از سوی رییس جمهور کرزی، تأکید وی بر خروج خارجی‌ ها از این برنامه و تغییر تاریخ انتخابات، موضوعاتی‌اند که اپوزیسیون از آن نگران اند.


گفتنی است که انتخابات ریاست جمهوری گذشته نیز به باور مردم، آگاهان و ناظران خارجی، با تقلب‌ های فراوان همراه بود. وضعیت امنیتی افغانستان پس از تکمیل شدن برنامۀ انتقال مسؤولیت‌ها و برگزاری انتخابات در یک فضای امن، نگرانی دیگری است که مردم نیز با آن سردچار هستند. دیده شده است که در گذشته نیز با وجود حضور نیرو های خارجی، بسیاری از مردم در مناطق ناامن نتوانستند در انتخابات اشتراک کنند و کسانی هم که اشتراک کردند با تهدیدهای امنیتی رو به رو شدند.

گفتنی است که اکنون برنامۀ انتقال مسؤولیت‌های امنیتی به مرحلۀ سوم خود رسیده که قرار است در پایان آن یعنی حدود شش ماه بعد، افغان‌ها مسؤولیت تأمین امنیت 75 درصد نفوس کشور را به عهده گیرند. برای تکمیل شدن این برنامه در نشست شیکاگو که نماینده‌گان کشورهای ناتو در آن اشتراک داشتند، نیز به فیصلۀ رییس جمهور کرزی تفاهم و تأکید صورت گرفت که به اساس آن این برنامه تا 2013 تکمیل و نیروهای خارجی تا 2014 افغانستان را ترک خواهند کرد.


May 31st, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات